Vnitřní členění a telefonní seznam odboru
Základní informace o odboru
- Náplň činnosti odboru v samostatné působnosti kraje
-
Oddělení rozpočtu a financování
Na úseku správy daní a poplatků jako pověřený správce daně krajského úřadu:
- Rozhoduje ve věci porušení rozpočtové kázně podle § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů vůči příjemcům krajských či krajem zprostředkovaných dotací.
- Poskytuje metodickou pomoc administrátorům krajských dotací, uzavírání dotačních smluv a v případě zjištěných pochybení pak k uplatnění výzev.
- Přijímá podněty od poskytovatelských odborů či protokoly kontrolních orgánů.
- Vyměřuje odvody a penále.
- Rozhoduje o odvoláních či je postupuje k rozhodnutí MF.
- Přijímá žádosti o prominutí odvodů a penále, které předkládá k rozhodnutí příslušnému orgánu kraje, a vydává následná rozhodnutí podle daňového řádu.
- Poskytuje metodickou pomoc zřizovatelským odborům krajského úřadu v případech odvodů ukládaných zřizovaným PO podle § 28 zmíněného zákona.
- Spolupracuje s kontrolními orgány ve věci porušení rozpočtové kázně proti kraji jako příjemci dotace a navrhuje a zpracovávání podání opravných prostředků.
- Zajišťuje správu pohledávek kraje až do doby návrhu soudní exekuce, které řeší OPZU, zejména přebírá proces vymáhání do daňového řízení u pohledávek vzniklých podle správního řádu (pokut) na základě předaných podnětů odvětvových odborů a ve spolupráci nebo na návrh OPZU připravuje podklady pro odpis pohledávek a vydává rozhodnutí o odpisu nedoplatku pro nedobytnost, případně rozhoduje o jejich výmazu.
- Na úseku rozpočtu a financování vlastních (samosprávných) prostředků kraje:
- Vytváří a připravuje rozpočet kraje a střednědobý výhled kraje v souladu s rozpočtovými pravidly a rozpočtovou skladbou a je gestorem rozpočtových procesů (zejména sestavování návrhu, sledování plnění, řízení procesu hospodaření, závěrečné vyhodnocení finančního a rozpočtového hospodaření kraje).
Oddělení účetnictví
- Vede účetnictví o rozpočtovém hospodaření kraje, zejména:
- Zajišťuje tuzemský a devizový zúčtovací a platební styk s bankou, včetně nákupu valut.
- Účtuje a vede evidenci podmíněných pohledávek, pohledávek, záloh na transfery, vystavuje faktury za běžné příjmy.
- Účtuje a vede evidenci podmíněných závazků, závazků, evidenci přijatých faktur.
- Účtuje o daňových příjmech, pořízení majetku, pokladních operacích, ceninách, zásobách, úvěrech a kontokorentu.
- Účtuje o příjmu dotací ze státního rozpočtu a státních fondů.
- Zajišťuje výplatu dotací, příspěvků, návratných finančních výpomocí a záštit z prostředků Jihočeského kraje.
- Vede komplexní agendu peněžních fondů zřízených Jihočeským krajem.
- Zabezpečuje vyúčtování cestovních náhrad při tuzemských pracovních cestách.
- Účtuje o depozitním účtu (složené jistoty a kauce).
- Vede agendu DPH (včetně daňového přiznání a metodiky pro Jihočeský kraj) a koordinuje vztahy Jihočeského kraje s finančními úřady EU v ekonomické oblasti (např. přiznání daně z obratu).
- Zajišťuje agendy spojené s koncem roku, provádí dokladovou inventuru a účastní se fyzických inventur, sestavuje účetní závěrku kraje a výkazy o jeho hospodaření, vyhotovuje účetní výkazy, včetně přílohy k účetní závěrce, provádí rozbor výsledku hospodaření pro závěrečný účet, administruje sestavení a schvalovací proces účetní závěrky a připravuje podklady pro finanční vypořádání finančních prostředků poskytnutých Jihočeským krajem a podklady pro daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob.
- Zabezpečuje předávání dat do centrálního systému účetních informací státu a stanovuje metodické postupy účtování pro všechny organizační jednotky krajského úřadu, včetně aktualizace příslušných vnitřních předpisů a číselníků.
- Vede agendu a metodickou činnost spojenou s Pomocným analytickým přehledem a zajišťuje přípravu na konsolidaci.
Oddělení výkaznictví
- Zajišťuje a provádí analýzy a hodnocení rozpočtového určení výnosů daní, dotací a popřípadě zadluženosti za vybrané obce a dobrovolné svazky obcí.
- Provádí odbornou poradní a metodickou činnost na úseku účetnictví pro krajské i obecní příspěvkové organizace, obce a dobrovolné svazky obcí.
- Ve spolupráci se zřizovatelskými odbory komplexně zabezpečuje proces sjednocení metodiky v oblasti účetnictví příspěvkových organizací zřizovaných Jihočeským krajem.
- Náplň činnosti odboru v přenesené působnosti (výkon státní správy)
-
Oddělení rozpočtu a financování
Na úseku správy daní a poplatků jako pověřený správce daně krajského úřadu:
- Provádí dozorčí, rozhodčí, metodickou a kontrolní činnost při výkonu státní správy na úseku výběru místních poplatků obcemi kraje dle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů a platných vyhlášek na území obce.
- Jako nadřízený správce daně a odvolací orgán rozhoduje o postoupených odvoláních proti vydaným rozhodnutím obecních úřadů v oblasti místních poplatků, proti rozhodnutím obecních úřadů o uložených odvodech a penále do rozpočtu obce ve věci porušení rozpočtové kázně a o námitkách účastníků v rámci probíhajícího výkonu rozhodnutí na úrovni obecních úřadů kraje,
- Zajišťuje výběr příslušných správních poplatků za úkony podle daňového řádu.
- Na úseku rozpočtu a financování transferů, evropských a státních dotací (vztahu SR, resortů a státních fondů k rozpočtu kraje a k rozpočtům obcí kraje):
- Je nositelem metodiky krajem očekávaných či v průběhu roku přijímaných transferů z EU, SR a státních fondů (včetně SDV).
- Podílí se na záměrech čerpání dotačních titulů, ekonomických a rozpočtových analýzách připravovaných projektů a podávání žádostí do operačních evropských či národních programů předkládaných k rozhodnutí samosprávy a následně pak řídí peněžní toky získaných dotačních titulů a případnou potřebu předfinancování z vlastních rozpočtových zdrojů.
- Je gestorem předkládání návrhů úprav rozpočtu formou rozpočtových opatření z finančního vztahu SR, resortů a státních fondů k rozpočtu kraje a obcím kraje pro orgány kraje, provádí jejich kontrolu, sumarizaci a předkládání pro rozhodování samosprávy a zajišťuje jejich provádění.
- Koordinuje vypracování podkladů pro finanční vypořádání dotačních titulů se státním rozpočtem, resorty a státními fondy za kraj a obce kraje a provádí jejich sumarizaci.
- Zajišťuje hodnocení vývoje finančního hospodaření rozpočtu kraje a obcí kraje ve formě podkladů pro státní závěrečný účet, včetně sumarizace za kraj a obce kraje.
Oddělení přezkumu a metodiky hospodaření obcí
- Zajišťuje výkon přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí na území kraje.
- Přejímá a eviduje žádosti územních celků o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok nebo jejich oznámení zadat přezkoumání auditorovi.
- Zpracovává časové plány přezkoumání hospodaření na období od sestavení plánu do 30. června následujícího roku a předkládá je MF.
- Přejímá a eviduje informace od územních celků o uzavření smlouvy s auditorem na provedení přezkoumání hospodaření.
- V souladu s časovým plánem provádí dílčí a jednorázová přezkoumání hospodaření územních celků kraje.
- Provádí kontroly plnění opatření, přijatých přezkoumávanými subjekty k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě z provedeného přezkoumání.
- O provedeném přezkoumání hospodaření pořizuje zprávu, kterou prokazatelně předává přezkoumávanému subjektu.
- Přejímá a eviduje zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření provedených auditorem.
- Ze zákona ukládá přezkoumávaným subjektům pořádkové pokuty.
- Po skončení přezkoumání hospodaření za uplynulý rok zpracovává komplexní analytickou zprávu o výsledcích přezkoumání hospodaření územních celků.
- Poskytuje metodickou pomoc územním celkům v oblasti jejich hospodaření.
- V rámci připomínkových řízení zpracovává stanoviska a vyjádření k novým nebo aktualizovaným předpisům k přezkoumávání hospodaření nebo k přestupkům.
- Koordinuje za ekonomický odbor zpracování pololetních plánů kontrol prováděných krajským úřadem v rámci výkonu přenesené působnosti a následně i zpracování příslušných zpráv o jejich plnění.
- Eviduje a projednává v prvním stupni spáchané přestupky územními celky ve správním obvodu Jihočeského kraje v působnosti odboru.
- Obviněným subjektům ze spáchání přestupku ukládá správní trest v řízení o přestupku.
Oddělení účetnictví
- Účtuje o příjmu dotací ze státního rozpočtu a státních fondů.
- Zajišťuje výplatu dotací a příspěvků z prostředků státního rozpočtu a státních fondů.
- Připravuje podklady pro finanční vypořádání finančních prostředků poskytnutých ze státního rozpočtu a státních fondů ve spolupráci s oddělením rozpočtu a financování.
- Účtuje o finančním vypořádání se státním rozpočtem a státními fondy.
- Účtuje o limitních dotacích pro kraj a pro příspěvkové organizace zřizované Jihočeským krajem.
- Vede účetní agendu související s čerpáním prostředků z fondů EU.
Oddělení výkaznictví
- Kontroluje účetnictví a rozpočty obcí a dobrovolných svazků obcí, správnost účetních výkazů u krajských a obecních příspěvkových organizací podle stanovených postupů a platných právních předpisů pro CSÚIS.
- Provádí metodické usměrňování obcí, dobrovolných svazků obcí a příspěvkových organizací v oblasti výkaznictví a kontroly.
- Spolupracuje s oddělením rozpočtu a financování při kontrole správnosti podkladů předaných obcemi a dobrovolnými svazky obcí pro finanční vypořádání se státním rozpočtem a státními fondy.
Odborem zveřejňované informace
- Informace k přezkoumávání hospodaření obcí
-
Termíny k zabezpečení přezkoumání hospodaření obcí a DSO
Podání žádosti o přezkoumání hospodaření krajskému úřadu: do 30. 6. přezkoumávaného roku.
Oznámení o rozhodnutí zadat přezkoumání auditorovi: do 30. 6. přezkoumávaného roku.
O uzavření smlouvy s auditorem informuje obec a dobrovolný svazek obcí krajský úřad nejpozději: do 31. 1. následujícího roku
Termíny stanoveny zákonem č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, v platném znění.
Informace a tiskopisy ke stažení
Vzory žádosti o přezkoumání hospodaření obce a DSO krajským úřadem
- Žádost o přezkoumání hospodaření obce krajským úřadem
- Žádost o přezkoumání hospodaření DSO krajským úřadem
Vzor oznámení a podání informace krajskému úřadu (přezkoumání hospodaření bude provádět auditor)
Vzory tiskopisů - nápravná opatření k nápravě chyb a nedostatků uvedených ve zprávě o výsledku přezkoumání hospodaření
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Eliášová, tel: 386720950, e-mail: eliasova@kraj-jihocesky.cz
Plán a výsledky přezkoumávání hospodaření obcí
Plán dílčích (konečných) a jednorázových přezkoumání hospodaření územních celků v Jč. kraji za rok 2024
V přiloženém přehledu zveřejňujeme naplánované termíny provedení konečných a jednorázových přezkoumání hospodaření za rok 2024 dle stavu plánu k 23. 1. 2025. Tato přezkoumání hospodaření probíhají standardně formou kontroly na místě v sídle přezkoumávaného územního celku. Veškeré změny termínů provedení přezkoumání hospodaření, dohodnuté mezi územním celkem a kontrolorem pověřeným řízením přezkoumání, již dále nebudou v tomto přehledu promítnuty.
Výsledky přezkoumání hospodaření územních celků za rok 2023
Ekonomický odbor krajského úřadu zveřejňuje tuto zprávu v souladu s ust. § 26 zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů, a poskytuje ji k využití všem představitelům územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí, zaměstnancům obecních úřadů i zájemcům z řad veřejnosti.
Kontaktní osoba: Ing. Lucie Eliášová, tel: 386720950, e-mail: eliasova@kraj-jihocesky.cz
- Informace pro obce a dobrovolné svazky obcí Jihočeského kraje
-
Finanční vypořádání a podklady pro státní závěrečný účet
Finanční vypořádání dotačních prostředků státního rozpočtu za rok 2024 podle vyhlášky MF č. 433/2024 Sb., o zásadách a lhůtách finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy a Národním fondem, bylo krajem zprostředkováno podle podkladů jednotlivých obcí a akceptováno jednotlivými poskytovateli.
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Francová, e-mail: francova@kraj-jihocesky.cz
Účetní konsolidace státu a PAP
Zahrnutí účetních jednotek do účetní konsolidace v roce 2025 a výkaz PAP
Příloha č. 2a k vyhl. 383/2009 Sb. - výkaz PAP
Metodika tvorby PAP Příloha č. 1 - Číselník partneři PAP
Příloha č. 3b k vyhl. 383/2009 Sb. výkaz seznam
Kontaktní osoby:
- Ing. Bohumila Fraňková, e-mail: frankovab@kraj-jihocesky.cz
Číselníky UZ, ORG
Kontaktní osoba: Tomáš Budík, e-mail: budik@kraj-jihocesky.cz
- Informace pro příspěvkové organizace Jihočeského kraje
-
Účetní konsolidace státu a PAP
Zahrnutí účetních jednotek do účetní konsolidace v roce 2025 a výkaz PAP
Příloha č. 2a k vyhl. 383/2009 Sb. - výkaz PAP
Metodika tvorby PAP Příloha č. 1 - Číselník partneři PAP
Kontaktní osoby:
- Ing. Bohumila Fraňková, e-mail: frankovab@kraj-jihocesky.cz
Metodická pomoc
Účetnictví státu a účetní závěrka
Metodická podpora v oblasti účetnictví státu - PO
- Příloha č. 1 k MP/84/OEKO – Základní názvosloví v rámci metodického pokynu
- Příloha č. 2 k MP/84/OEKO – Účtový rozvrh
Kontaktní osoba: Ing. Aleš Zajac, e-mail: zajac@kraj-jihocesky.cz
Číselník UZ
Kontaktní osoba: Tomáš Budík, e-mail: budik@kraj-jihocesky.cz
Další informace
- Informace o zpracovávání osobních údajů
-
Informace o zpracování osobních údajů OEKO
Kontaktní osoba: JUDr. Eva Bartošová, e-mail: bartosovae@kraj-jihocesky.cz
- Zprávy MF ČR pro finanční orgány obcí a krajů
-
Zprávy MF ročník 2024
Kontaktní osoba: Ing. Adéla Hochová, e-mail: hochova@kraj-jihocesky.cz