Zpoplatnění D3 u Č. Budějovic - otevřený dopis hejtmana Kuby ministru Kupkovi

Otevřený dopis hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby adresovaný ministru dopravy České republiky Martinu Kupkovi k problematice zpoplatnění části dálnice D3 v okolí města České Budějovice.

Vážený pane ministře, 

obracím se na Vás ve věci uvažovaného zpoplatnění dálnice D3 v úseku kolem Českých  Budějovic, tedy od MÚK Úsilné k MÚK Roudné, ve kterém tvoří obchvat města.

V první řadě Vám chci poděkovat a ocenit to, že po letech se nám díky společné práci s Vašimi kolegy z ŘSD, ale i Vašemu osobnímu nasazení v jednotlivých projektech, daří zahajovat a dokončovat dopravní stavby, na které náš kraj roky čekal. Díky tomu se na konci tohoto roku konečně dočkáme otevření téměř 30 km nové dálnice D3 včetně zmiňovaného obchvatu města. 

Je také ale logické, že to, jak dlouho lidé z Českých Budějovic a okolí na tuto stavbu čekali, dnes ovlivňuje vnímání toho, zda bude či nebude úsek zpoplatněn.

Na úvod mohu říct, že rozumím snaze Ministerstva dopravy omezit množství nezpoplatněných úseků. Myslím, že většina lidí chápe, že pokud chceme mít kvalitní dálniční síť, je logické, že to něco stojí. Vím, že ministerstvo nyní u nově otevřených úseků již tuto strategii drží a dokonce tam, kde byly historicky úseky nezpoplatněné, je nyní po dokončení delších úseků zpoplatňuje. Nejspravedlivější by se pak asi jevilo zpoplatnit k určitému datu všechny úseky v České republice. Proti tomu zase mohou stát argumenty, že v některých místech dálnice opravdu slouží jako obchvat a je využívána nejen k tranzitu, ale z velké části k pohybu místních obyvatel v dané aglomeraci. 

Tím se dostávám ke konkrétní situaci v úseku dálnice D3 kolem Českých Budějovic. Budějovičtí obyvatelé historicky od minulých vedení města vždy poslouchali, že dálnice nebude v úseku obchvatu zpoplatněna, protože bude v blízkosti města a může být používána právě pro dopravu v aglomeraci. Nutno ale dodat, že to vycházelo z předpokladu, že bude postaveno pět sjezdů, které umožní dálnici v tomto úseku využívat pro pohyb mezi částmi města. Bohužel ta samá vedení města pak paradoxně sama odmítla vybudování některých sjezdů a z plánovaných pěti zbyly pouze tři. Právě to teď velmi omezuje využití dálnice pro obyvatele města, protože na ni budou moci najet jen na severu na MÚK Úsilné a potom až na jihu na MÚK Pohůrka a MÚK Roudné.  

Každý, kdo zná dopravu ve městě, musí souhlasit s tím, že využití dálnice pro obyvatele Budějovic je v rámci pohybu po městě limitní. Vnitroměstskou dopravu mnohem více ovlivní vybudování dalších mostů přes Vltavu v rámci Severní spojky a přemostění od silnice I/3 do Papírenské ulice a propojení ulice M. Horákové k silnici I/3 na Český Krumlov a Kaplici. Na všech stavbách jako kraj, ať už s ŘSD nebo s městem, pracujeme a snažíme se dohnat co minulá vedení zanedbala a věřím, že brzy vše dotáhneme. 

Na vytížení úseku se ale nelze dívat jen z pohledu obyvatel města, ale rovněž z pohledu aglomerace jako celku. Českobudějovická aglomerace je dnes tvořena cca 100 obcemi,  které jsou v dojezdové vzdálenosti menší než 20 minut do krajské metropole, a byť město samotné má 98 tisíc obyvatel, tak se v něm denně díky dojíždění pohybuje více než 200 tisíc lidí. A právě zatížení městské dopravy těmito automobily je jedním z racionálních důvodů, proč daný úsek ponechat nezpoplatněný. Automobily dojíždějící do města z těchto obcí dnes musí pro cestu ze severu na jih využívat městské komunikace a tím dopravu ve městě zahušťují. Nový dálniční úsek by právě odvedením této části dopravy mohl dopravě ve městě ulevit. Nyní asi nikdo z nás není schopen exaktně vypočítat, jaký dopad to bude mít, to reálně ukáží první měsíce nebo rok provozu.

Jak jsem již uvedl, chápu, že v dopravní infrastruktuře ve městě máme deficity, které rozhodně nejsou chybou ŘSD ani Ministerstva dopravy a jsou zaviněny spíše nečinností minulých vedení města a kraje. Věřím, že tohle brzy doženeme. Obyvatelé aglomerace ale opravdu desítky let čekali na dálnici. Je třeba také férově říct, že díky její absenci roky celý tranzit na jih projížděl městem. Ať už kamionová doprava ze severu na jih Evropy nebo naprostá většina obyvatel České republiky směřujících na jih v letní nebo zimní sezóně projížděli desítky let po levobřežní komunikaci pár metrů od centra města a stát nebyl schopen toto desítky let vyřešit. V tom je třeba uznat, že tady existuje historický dluh, který k obyvatelům Českých Budějovic stát prostě má. Navíc teď poslední roky byli Českobudějovičtí extrémně zatíženi výstavbou dálnice v těsné blízkosti města. 

Jako hejtman Jihočeského kraje i radní města České Budějovice Vás proto žádám o jednání, na kterém bychom vše ještě společně prodiskutovali.

Martin Kuba
hejtman Jihočeského kraje
 

12.07.2024 Bc. David Hocke