Jihočeský kraj opraví Stádlecký most. Cena je 10 162 147,21 Kč včetně DPH. Rozhodla o tom tento týden rada kraje, která zároveň schválila dodavatele stavby firmu Dřevotvar – řemesla a stavby, s.r.o.. Práce začnou příští rok.
Stádlecký most je národní, kulturní a technická památka a jediný dochovaný empírový řetězový most u nás. Dalo by se říct, že je „Hlubokou“ mezi mosty. Tato jedinečná památka je v současné době v havarijním stavu a už po něm nesmí jezdit vozidla, která váží více než jednu a půl tuny. Rekonstrukci potřebuje tedy velice nutně.
„Dřevěné části mostu musí být, vzhledem k jeho kulturní povaze, vyměněny s největší možnou odbornou péčí. Vybraný zhotovitel musí dodržovat technologické postupy a materiály schválené ve stanoviscích vydaných příslušným odborem památkové péče a Národním památkovým ústavem“, řekl radní Antonín Krák a dodal, že kvůli přípravě dubového dřeva může rekonstrukce začít až v roce 2020. Zahájení se předpokládá ve 2. čtvrtletí. „Rekonstrukce mostu proběhne za plné uzavírky silnice mezi obcemi Stádlec a Dobřejice. Doprava bude vedena po objízdných trasách“, uzavírá Krák.
V období 12. - 14. 10. 2017 byl proveden podrobný diagnostický průzkum mostu spojený s odebíráním vzorků pro laboratorní testování ze všech dřevěných prvků mostu. Bylo zjištěno, že prvky mostin jsou napadeny vysoce invazivní a nebezpečnou dřevokaznou houbou z čeledi trámovek. Napadené prvky mostin se blíží 100 %. Naopak zjištěný stav dřevěných podélníků a příčníků byl zaznamenán bez poškození.
Předmětem opravy je výměna všech dřevěných mostin a protikorozní opatření ocelových částí mostu. Dřevo bude pro všechny měněné prvky z dubového jádrového řeziva. Z důvodu nutnosti omezení vzniku výsušných trhlin, které jsou největším rizikem napadení dřevokazných hub hnědé a měkké hniloby, je nutné zajistit řezivo ze zimní těžby, které musí být náležitě vysušeno přirozeným vysycháním. Při demontáži stávajících mostin je nutné postupovat velice opatrně tak, aby se výtrusy hub nerozšířili i do zdravých částí mostu.
Stádlecký most byl postaven Vojtěchem Lannou podle návrhu Bedřicha Schnircha. Od roku 1848 do roku 1960 spojoval břehy Vltavy u obce Podolsko na důležité obchodní cestě z Bavorska do Haliče. Jeho existenci ohrozilo budování Orlické přehrady, po jejím napuštění by byl potopen. Naštěstí bylo rozhodnuto o jeho pečlivém rozebrání, označení jednotlivých kamenných bloků a postupném přenesení mostu do údolí řeky Lužnice, kde byl otevřen roku 1975.