Text na řeč

Hejtman Kuba na Živitelce představil virtuální tržiště s regionálními potravinami 

Zdravé čerstvé jihočeské potraviny do našich škol a podpora jejich producentů. To je hlavním cílem nového projektu, který hejtman Martin Kuba představil na 47. ročníku Země živitelky na českobudějovickém výstavišti. V rámci prezentace, kterou uvedl na stánku Jihočeského kraje v Pavilonu T1, vyzdvihl důležitost podpory místních výrobků. V souladu s hlavní ideou celé výstavy, která vzdává hold zemi, naší živitelce.  

„Jako jihočeské patrioty nás trápí sledovat, kolik se u nás vyrobí výborných zdravých jihočeských potravin a naše děti ve školách přitom dostávají dotované produkty, které k nám putují tisíce kilometrů přes půl světa. Chceme proto vytvořit prostor, který bude fungovat na stejném principu jako byla osvědčená tržiště, kde naše babičky a maminky nakupovaly zdravé místní potraviny,“ uvedl hejtman s tím, že v souladu s nejmodernějšími trendy bude toto jihočeské tržiště virtuální. V něm bude jakýkoli producent, bez ohledu na objem výroby, moci své produkty nabídnout školám ve svém okolí přímo bez zprostředkovatelského velkoobchodu, který mnohdy nutí výrobce snižovat cenu na úkor kvality. 

Kuba následně upozornil, že pro začátek spustí Jihočeský kraj tento projekt na středních školách, jejichž je zřizovatelem, aby si ověřil, jak celý systém funguje. „Pokud se osvědčí, nabídneme tuto možnost i městům a obcím, které zřizují školy základní,“ dodal hejtman s tím, že v příštím roce chce kraj odměnit ty školy, které mají největší procentní podíl jihočeských potravin.  

Zdravé stravování jihočeských dětí je stejně důležité i pro náměstka hejtmana pro školství Pavla Klímu, který hejtmanovi tento projekt pomáhal připravit. „Pro každého dobrého ředitele školy by mělo být přirozenou prioritou vědět, jaké potraviny jdou na stůl jeho studentů a žáků. Jako dlouholetý ředitel jsem to tak měl a vítám aktivitu Jihočeského kraje, který ředitelům a vedoucím jídelen pomůže zajistit tuto možnost po technické stránce,“ uvedl Klíma.  

Virtuální tržiště může pomoci i malým producentům, kteří jinak nemají možnost prosadit se na trhu, kterému vévodí velkoobchodní řetězce. „I ten nejmenší producent už se dnes orientuje v internetovém prostoru a zde bude moci velmi lehce oslovit potenciální odběratele a nabídnout konkrétní produkty za konkrétní cenu. Odběratel pak na internetu pohodlně rozklikne nabídku a okamžitě uvidí, který producent nabízí požadovaný produkt a za jakou cenu,“ popsala ředitelka Regionální agrární komory Jihočeského kraje Hana Šťastná.